Egy bennfentes szakértő véleménye szerint közel 600 millió elektromos gépkocsinak kellene az utakra kerülnie ahhoz, hogy az olajárakat jelentősen befolyásoló kereslet változás alakuljon ki. Jelenleg kevesebb, mint 2 millió ilyen autó fut világszerte.

 

A külföldi egyetemek egyik nagy előnye, hogy olyan emberekkel találkozhatunk, akik a nagy játékosoknál mozgatják a szálakat, fektetik be a dollármilliókat, és emiatt jól ismerik a piacokat. Ezúttal egy olajkereskedési verseny keretén belül két kerekasztal beszélgetés került megrendezésre a londoni campusunkon, amely jelenlegi és volt kereskedők véleményét kérdezte 2017-re vonatkozó meglátásaikról. A teljesség igénye nélkül, a résztvevők között az EDF, a BP, a Total, a Cheniere, az Engie és a Vitol képviseltette magát egy-egy szakértővel, illetve lehetőségünk nyílt a Világbank és az S&P Global Platts közgazdászainak rövid összefoglalóját is meghallgatni a kérdésről. Az alábbi cikkben a kerekasztal beszélgetés során elhangzott főbb gondolatokat, illetve várakozásokat foglaltam össze.

 

Jelenleg az olajkitermelés körülbelül 90%-a kerül felhasználásra a közlekedés, áruszállítás szektorban. Ezen belül a kamionos és a tengeri áruszállítás használja fel a legtöbb üzemanyagot, így a keresleti oldalról e szektorok teljesítménye jelentősen befolyásolja az olajpiacot.

 

Összességében a résztvevők szinte kivétel nélkül emelkedésre számítanak az olajárak jelenlegi szintjéhez képest. Ennek mértékét azonban számos tényező befolyásolhatja:

 

  • Az OPEC termelésének megvágása határozott alsó limitet képez az árfolyamnak 50 dollár környékén. A szervezet tagjai évtizedek óta képtelenek voltak összehangoltan csökkenteni kitermelésüket, azonban a jelenlegi megállapodásukhoz a legfrissebb kimutatások alapján 90%-os mértékben tartják magukat a tagállamok. A Világbank képviselője az első félév végére 60 dolláros, míg 2017 második félévére 70 dolláros olajárra számít.
  • Az amerikai palaolaj-kitermelők rugalmas és egyre növekvő kitermelése nyomást gyakorol az olaj árfolyamára, azonban várhatóan csak 60 dollár felett jelentkezne ez a hatás. Ugyan az alacsony árkörnyezet hatására a kitermelés hatékonysága nő, az olaj iránti kereslet csaknem ugyanilyen mértékben emelkedik, mely kiegyenlítheti az amerikai többletkínálat okozta nyomást. Többen is felhívták figyelmünket az általuk használt Rystad Energy készítette elemzésekre, mely a legrészletesebb információkkal rendelkezik az amerikai kitermeléssel kapcsolatban. A prognózisuk szerint 2020-ban már 80 dolláros olajárfolyam várható, az amerikai kitermelés folyamatos növekedése mellett.
  • Harmadik faktorként az amerikai szövetségi területeken való kitermelés körüli szabályozások változását emelték ki a résztvevők. Ez jelenleg ugyan spekuláció csupán, de Donald Trump politikájába kimondottan jól beilleszkedik a jelenlegi korlátozások enyhítése, mely jelentősen megnövelheti az amerikai kitermelés éves mértékét.
  • Végül, de nem utolsó sorban, az idei várható FED kamatemelés hatására erősödhet a dollár, mely szintén negatív nyomást gyakorolna az olaj árfolyamára.

 

A fentiek mellett szóba kerültek az elektromos autózás terjedésének hatásai az olajárakra. A kérdésre a Világbank közgazdásza részletes adatokkal alátámasztott válaszában kifejtette, hogy az árak jelentős befolyásolásához mintegy 600 millió elektromos gépkocsinak kéne az utakra kerülnie, mely az aktuális világflotta felét jelentené. A jelenlegi elektromos autógyártás üteme mellett erre a századfordulóig nem igazán látnak lehetőséget. A változás miatt megjelenő elektromos áram iránt mutatkozó kereslet kielégítéséhez csak az Egyesült Királyságban 20 új villamos-erőmű megépítésére lenne szükség.

 

Forrás: www.statista.com

 

 

A hallgatóság egy másik, a földgáz térnyerésére vonatkozó kérdésére az S&P közgazdásza kifejtette, hogy ugyan az LNG (cseppfolyósított földgáz) piaca gyorsan növekszik, az ehhez szükséges globális infrastruktúra jelenleg nem áll olyan szinten, hogy az LNG az olajat bármilyen szempontból is felválthassa. Emellett emlékeztetett, hogy a közlekedésben a gáz csupán az elektromos autókhoz hasonló hatást tudna elérni, így a kőolaj piacára nem jelent fenyegetést az LNG utáni kereslet növekedése.

 

Összességében tehát az olajárfolyam emelkedését várta mindenki, azonban annak üteméről eltérő véleményt alkottak a szakértők. Ezt főként az OPEC vágás következő féléves hatékonysága befolyásolja majd, melynek mértékét az év közepén fogja felülvizsgálni a szervezet. Emellett az amerikai kitermelés politikai környezetének változásai okozhatják a legnagyobb meglepetéseket idén a piacon.