A brit Game Digital részvényeinek árfolyama több mint 30%-ot esett június 30-án, miután a videójáték-bolthálózatot működtető cég profit warningot tett közzé. A befektetők nem a bruttó bevételsoron előrejelzett 5-6-%-os, az előzetesen vártnál alacsonyabb növekedés miatt aggódnak, hanem a kereslet-kínálat egyensúlytalanságától: A menedzsment szerint a –”probléma” a Nintendo legújabb sikerterméke, a Switch – a márciusban piacra dobott játékkonzol ugyanis olyan népszerű, hogy a készletek meglehetősen szűkösek.

 

A készülék iránti keresletet – vagy inkább őrületet – jól mutatja, hogy Japánban már a termék üres dobozát is meg lehet vásárolni 5 dollárnak megfelelő összegért, illetve aki biztosra szeretné tudni a megrendelt Switch kiszállításának pontos dátumát, az már határidős ügyletet is köthet rá. A Nintendo hosszú szenvedésének tavaly a Pokémon Go okostelefonos játék vetett látványosan véget, a japán vállalat az új konzollal pedig úgy látszik, folytatni tudja a nyerő szériát.

 

Meddig tarthat azonban a vásárlók lelkesedése? Hogyan működik a Switch és vajon miért vált ennyire népszerűvé? Milyenek az eladási várakozások? Elemzésünkben ezeket a kérdéseket járjuk körül.

 

Otthoni vagy hordozható?

 

A 2016 októberében bejelentett és idén tavasszal piacra került Switch a Nintendo szerint alapvetően otthoni, asztali videójáték-konzol, mely egy dokkoló segítségével kapcsolódik a tévéhez. A készülék különlegességét az adja, hogy érintőképernyője segítségével hordozható eszközként is használható, mely egyfajta hibrid eszközzé teszi a Switch-et. Látszik tehát, hogy a Nintendo egyszerre célozza meg az otthoni és a hordozható konzolokat kedvelő játékosokat, ez pedig a céget az utóbbi időben a Wii U katasztrofális teljesítménye miatt ért veszteségek és a mobiltelefonos játékok piacán látott dinamikus növekedés miatt okos lépésnek tűnik.

 

A Switch hibrid konzol: Mind otthon, mind útközben lehet vele játszani. Elemzők szerint ezzel a kombinációval a cégnek minden esélye megvan arra, hogy maga mögött hagyja a Wii U gyenge szereplését.

 

A Switch kissé különös pozícionálása hozzájárul versenyképességéhez – a készülék, lévén tulajdonképpen hordozható eszköz, 299 dolláros kiskereskedői árával olcsóbb, mint a legtöbb hagyományos, nappaliba tervezett konzol. Fontos még kiemelni, hogy a Switch nem rendelkezik igazi kihívóval az elmúlt években összezsugorodott hordozható konzolok piacán: A 2012-ben piacra dobott Sony PlayStation Vita-ból az EEDAR szerint 4 év alatt mindössze 10 millió darab fogyott, míg a CESA elemzése ezt a számot 12,46 millióra teszi. Ezzel szemben a Switch-ből már az első hónapban 2,74 millió került a vásárlókhoz – készülék eladásai ezzel meghaladták a Nintendo előzetes, rendszerint konzervatív várakozásait, túlszárnyalva ezzel a sikertermék Wii 2006-os teljesítményét is.

 

Mi a titka?

 

A sokoldalúság segít megmagyarázni, miért is lelkesednek érte ilyen sokan: A tévéhez kötött kontrolleres, illetve a hordozható játékmódokon túl a Switch-et Wii távirányítóként is lehet használni, mely lehetővé teszi a több mint 100 millió darabos eladási számot elért korábbi konzol jókora felhasználói bázisának kiaknázását. Nintendo semmit nem bízott a véletlenre: Igyekeztek megelőzni a szűkös szoftverkínálat miatt gyakran kialakuló elégedetlenséget, ezért a Switch hardvere a sztenderdnek számító Nvidia Tegra processzorra épül, mely bár nem az elérhető legerősebb, viszont megkönnyíti a játékok fejlesztését és elősegíti a régebbi szoftverekkel való kompatibilitást.

 

Az eltérő ízlésű játékosok megszólítása Satoru Iwatának, a Nintendo korábbi elnökének vált a szívügyévé, miután a cég Wii U konzoljának botrányos szereplésével párhuzamosan a mobil játékok piaca erőteljesen növekedett. Ez utóbbi dinamika pedig láthatóan nem akar lassulni: A Newzoo legfrissebb Global Games Market Report jelentésében az elemzőcég 46,1 milliárd dollárra teszi a tabletes és okostelefonos játékok eladásából származó bevételt 2017-ben, mely nem csak a teljes videojátékpiac 42%-át, hanem 19%-os év/év alapú növekedést is jelent. A várakozások szerint 2020-ra a piac több mint felét teszik majd ki a mobil játékok eladásai.

 

Azonban a Switch népszerűségét nem ilyen könnyű előre jelezni: A hibrid jelleg nagyban nehezíti ezt Serkan Toto, tokiói üzleti tanácsadó elmondása alapján, aki szerint a célközönséget a Nintendo 3DS 66 milliós felhasználói bázisa alkotja – a Switch ennek már csak a felét is elérve több játékossal rendelkezne, mint az azonos áron kínált belépőszintű Xbox One. ”Ezek azok a játékosok, akiken a Nintendo Switch sikere áll vagy bukik – akik útközben is szeretnének játszani, azonban a mobiltelefonos élménynél többre vágynak. A Nintendo feladata most az, hogy a lehető legtöbb 3DS felhasználóból Switch-játékost faragjon.” – nyilatkozta Serkan Toto a Financial Timesnak idén áprilisban.

 

Eddig szárnyal – meddig?

 

A Nintendo április 27-én, a piaczárás után közzétett negyedik üzleti negyedéves eredményekkel együtt jelentette be, hogy a március 3-i premier óta 2,74 millió darab Switch konzol fogyott. Ennél is nagyobb megdöbbenést váltott ki, hogy a konzolhoz szánt The Legend of Zelda: Breath of the Wild című játékból ennél is többet, 2,76 milliót adtak el – vagyis vannak, akik egynél többre vágytak belőle. A díjnyertes Zelda-t a Switch-csel együtt kezdték árusítani, valamint vele együtt is elérhető csomagban – a játék egy úgynevezett ”system seller”, melyet jellemzően egy konzol eladásainak felpörgetésére használnak a termékélet ciklus későbbi szakaszaiban. Ez a stratégia egyáltalán nem szokványos, viszont kifizetődő: Serkan Toto szerint ”a Switchez már az első nap volt olyan játék, ami miatt érdemes volt megvásárolni”.

”A Zelda-ról szinte mindenkinek pozitív véleménye volt, mi pedig kipróbálhattuk új stratégiánkat, miszerint a szoftver segít piacra vinni a hardvert.” – mondta Oszakában Tatsumi Kimishima, a Nintendo elnöke. A The Legend of Zelda: Breath of the Wild című játékból eddig többet adtak el, mind magából a Switch-ből.

 

A Nintendo az elemzői várakozásoknál kisebb, 394 millió jenes (3,5 millió dollár) veszteségről számolt be nettó profit soron a január-márciusi időszakra vonatkozóan, mely javulást jelent az előző év azonos időszakában elért 24 milliárd jenes mínuszhoz képest. Az év hátralevő részére vonatkozóan pozitív, hogy a vállalat számtalan új játékkal készül a Switch-hez még karácsony előtt, ezek minősége az eddigiek nem hagy maga után kívánnivalót: Az áprilisban piacra került Super Mario Kart 8 Deluxe a Zelda-hoz hasonlóan elnyerte mind a kritikusok, mind a vásárlók elismerését, többjátékos módja és a kevésbé gyakorlottakat a vezetésben segítő ”smart steering” megoldása pedig játékosok széles körét csábíthatja el. Az összkép tehát több mint pozitív, azonban a Nintendo-nál mégsem csordul túl az optimizmus.

 

Konzervatív várakozás és új üzleti modell

 

”Mindössze” 10 millió darab Switch eladására és 56%-os év/év alapú profitcsökkenésre számít a Nintendo a 2018 márciusáig tartó pénzügyi évben – derül ki a cég által a negyedéves számokkal egyidőben közzétett előrejelzésből. Mivel a konzolt a várakozásokat felülmúló kereslet miatt a piaci bevezetés óta gyakorlatilag lehetetlen megtalálni a boltok polcain Japánban, Európában és az USA-ban, a piaci konszenzus szerint közel 14 millió darab leszállítása sokkal valószínűbb. Az eladási várakozások eltérése részben megmagyarázza, hogy a Nintendo a 92 milliárd jenes elemzői konszenzusnál jelentősen alacsonyabb, 45 milliárd jenes profitra számít az új pénzügyi évben.

 

A piaci optimizmus természetesen a Nintendo részvényeinek árfolyamában is tükröződik: a papír, bár visszaesett a június végi 38,000 jenes szintről, 35,160 jenen zárt a július 7-én Tokióban, mely több mint 9 éves rekordot jelent. Az árfolyam csak idén több mint 43%-ot emelkedett, meghaladva ezzel a tavalyi Pokémon Go őrület során beállított többéves csúcsot – miközben a benchmark Topix index mindössze 4,49%-kal került feljebb ugyanezen időszak alatt. Azonban a részvények menetelése nem biztos, hogy hosszú életű lesz a Credit Suisse elemzői szerint: ”A Switch sikere erős profitnövekedést generálhat, miközben a mobiltelefonos játékok felé fordulás segít stabilizálni a bevételeket. Azonban úgy látjuk, hogy ezek már beépültek a részvényárfolyamba” – olvasható a Credit Suisse májusi elemzésében.

 

A Switch sikerének köszönhetően a Nintendo részvényárfolyama május közepe óta meghaladja a tavalyi Pokémon Go őrület során látott szinteket – a cég konzervatív profitvárakozása ellenére.

 

Összességében tehát a Switch hihetetlen népszerűsége áll szemben a menedzsment óvatos várakozásaival. Fontos azonban, hogy a Nintendo most nem csak egy új terméket dobott piacra, hanem üzleti modellt is vált: A Jefferies elemzői szerint a cég egyre inkább a kiszámíthatóbb bevételt generáló telefonos játékokra, kiegészítőkre és alkalmazáson belüli vásárlásokra fókuszál. Mindehhez azonban szükség van egy népszerű konzolra, melyen keresztül a felhasználók el tudják érni a szolgáltatásokat és tartalmakat.

 

Ez lenne a Switch.